اسنپ فود و اعتصاب پیک ها

اسنپ فود و اعتصاب پیک ها

بی شک در حال حاضر اسنپفود بزرگترین شرکت در حوزه سفارش و تحویل غذا و نوشیدنی در کشور است.

البته در مورد سفارش و ارسال سایر اقلام مصرفی (مواد سوپرمارکتی و بهداشتی و غیره) نیز ورود کرده است. و مزیت های زیادی نسبت به رقبای خود دارد.

اسنپ فود که از بدو ورود راکت اینترنت به کشور شروع به کار کرد. با سرمایه گذاری بسیار بالا توانست یکه تاز این بازار گسترده شود.

اما همواره سیاست مدیران این شرکت انحصارطلبانه بوده و رقبای این مجموعه هرگز در رقابت با آن خوب عمل نکردند. هرچند انحصارطلبی در نهایت و در طولانی مدت به ضرر هر ساختار و سازمانی تمام می شود. ولی نمی توان به اسنپفود بابت این موضوع خرده گرفت. بلکه مشکل اصلی از طرف رقبا بود که راه را برایش هموار کردند!

اسنپفود هم در حوزه رستوران ها و کافه ها همواره به دنبال همکاری انحصاری بود. و هم با سرمایه گذاری بسیار زیاد هزینه ارسال را بسیار بالا برد.

این شرکت به رستوران هایی که انحصارا با آن کار می کردند ماهانه 1 میلیون تومن از کارمزد تخفیف می داد. شرایط درآمدی عالی هم برای پیک ها تدارک دیده بود. به ازای هر سفارش رقم قابل توجهی پرداخت می کرد. به علاوه برای تاخیر، مسیرهای طولانی و شرایط آب و هوایی پول بیشتری می داد. از طرفی پیک ملزم به کار نبود و در قبول و رد سفارش کاملا مختار بود.

در مقابل شرکت های رقیب به جای تمرکز بر آیتم ها و مزیت های رقابتی به دنبال حاشیه و شکایت و بحث های حقوقی بودند. و نهایتا 100 میلیون تومان از اسنپفود جریمه گرفتند. این در حالیست که با شروع کرونا که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین رونق گرفتند چیلیوری اعلام تعطیلی کرد!

هزینه ارسال سفارش چقدر است؟

بر اساس برآوردی که من دارم هزینه ارسال هر سفارش (پولی که به پیک تعلق می گیرد) به طور متوسط بالای 11 هزار تومان است.

از این مبلغ بخشی را مشتری (به طور متوسط 4 هزار تومان) بخشی را رستوران (به طور متوسط 5 هزارتومان) و بخشی را اسنپفود پرداخت می کند. این غیر از سهمیه بنزینی است که بر اساس کیلومتر طی شده به پیک ها تعلق می گیرد.

این رقم بالا باعث شده که متوسط درآمد هر پیک اسنپفود ماهانه بالای 6 میلیون تومان باشد! همین امر سبب شده تا پیک ها حاضر به همکاری با پلتفرم های دیگر و حتی رستوران ها نباشند.

اسنپ فود و اعتصاب پیک ها

اما داستان اعتصاب چیست؟ در زمانی که رقبای اسنپفود دست و پا شکسته حضور داشتند. پیک های اسنپفود گاه و بیگاه به بهانه هایی اعتصاب می کردند و در پی آن معمولا افزایش درآمد داشتند. در این شرایط اسنپفود قصد دارد پیک اکسپرس و اسنپ باکس را به نوعی ادغام کند. و این مسئله به مذاق بعضی خوش نیامده است. اما امروز دیگر رقیبی وجود ندارد.

حال باید دید باز هم مدیران اسنپفود کوتاه خواهند آمد یا اینبار پیک ها با واقعیت انحصار و ارزش آشنا خواهند شد؟!

این خلاصه ای از داستان اسنپ فود و اعتصاب پیک ها است که اینروزها محل بحث خیلی ها شده است. با ما همراه باشید

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *